fbpx
Veli ja Pendolino-juna Mikkelin asemalla.

Aamujuna takaisin

Länsi-Savo 11.3.

Mikkelin lentokentän ylläpito on aiheuttanut kaupungille vuosikausien ajan yli 500 000 euron kustannukset joka vuosi. Viimeisestä reittilennosta on kulunut 17 vuotta, mutta silti kentällä aurataan lumia ja maksetaan henkilöstöstä.

Lentokentän saattohoito tulisi vihdoin lopettaa. Panokset tulisi laittaa Mikkelin liikenneyhteyksien ja elinvoimatekijöiden parantamiseen useampaa ihmistä hyödyttävällä tavalla.

Mikkelin raideyhteydet heikkenivät pahasti vuoden 2021 alussa, kun VR lopetti varhaisen aamujunavuoron Mikkelistä Helsinkiin. Siitä lähtien työmatkalaiset eivät ole enää päässeet julkisilla pääkaupunkiin aamutapaamisiin tai turistit varhain lähteviin jatkoyhteyksiin.

Nyt VR on selvittänyt kustannustehokkaita malleja junayhteyden palauttamiseen. Uusi varhainen aamujuna Mikkelistä Helsinkiin ja työpäivän jälkeinen yhteys takaisin voitaisiin toteuttaa kuntien tai valtion ostamana arviolta 360 000–460 000 euron kustannuksella vuosittain. Samalla saataisiin uutta lähijunaliikennettä Mikkelin ja Kouvolan välille. Summa on sopivasti pienempi kuin Mikkelin hiljaisen lentokentän ylläpidon hinta.

Nykytilanteessa Mikkelin kentälle laskeutuu yksi tai kaksi lentoa kuukaudessa. Koko kuukauden matkustajamäärä mahtuisi kevyesti yhteen junavuoroon. Aution lentokentän auraaminen ei edistä elinvoimaa, vaan se on kallista ja turhaa. Mikkelin olisi kaikin tavoin järkevämpää satsata parempiin junayhteyksiin, jotka palvelevat suuria ihmisjoukkoja. Alkuvaiheessa tähän voisi koittaa hyödyntää valtion matkailun tukemisen rahoja, joita Mikkelille on luvattu.

Koko Itä-Suomen saavutettavuuden eteen pitää tehdä töitä yhdessä. Eduskuntaan tarvitaan raideyhteyksien puolustajia, jotta Itä-Suomelle tärkeitä raideinvestointeja saadaan eteenpäin. Säästämällä kaikkein turhimmista maakuntalentojen tuista valtio voi lisätä myös junaliikenteen ostoja tai kuntien joukkoliikenteen tukea. Näin yhä suurempi osa sekä henkilöliikenteestä että tavarankuljetuksesta saadaan siirrettyä kestävästi raiteille.

Veli Liikanen

Kirjoittaja on mikkeliläinen vihreiden puoluesihteeri, kansanedustajaehdokas ja kaupunginvaltuutettu.