fbpx
rintanappeja

Ratista raiteille ja fillaroimaan

Kirjoitus on julkaistu toimitettuna Etelä-Savon Vihreiden vaalilehdessä.

Eteläsavolainen liikennekeskustelu pyörii vuodesta toiseen parin tiehankkeen ja yksityisautoilun ympärillä. Syntyperäisenä eteläsavolaisena olen kyllästynyt tähän. Mihin ovat unohtuneet muut liikkujat?

Viitostien vaaranpaikat on korjattava, mutta yhden väylän sijasta huomio on keskitettävä imagoomme sopivan, ympäristöystävällisen ja kaikkia ihmisiä palvelevan liikennejärjestelmän rakentamiseen. Yksityisiin polttomoottoreihin perustuva liikenne on tiensä päässä kohtuuttomien päästöjensä ja kallistuvan öljyn vuoksi.

Lyhyillä matkoilla kevyen liikenteen pitäisi olla houkuttelevin vaihtoehto. Arjen matkansa pyörällä tai jalkaisin kulkeva kansalainen tekee suuren palveluksen sekä ympäristölle että terveydelleen. Kovin usein pyörän paikkana on kapea merkitsemätön rako tien reunassa. Pyöräilijä saa pelätä henkensä edestä autojen seassa tai ottaa vastaan jalankulkijoiden haukut yleisönosastolla. Meidän on nuukailematta rakennettava kaikkialle Suomeen hyväkuntoiset ja turvalliset pyöräilyreitit. Kunnissa on laadittava kehitystyön pohjaksi pyöräilyn kokonaissuunnitelmat, joista on hyviä kokemuksia maailmalla.

Hajanainen kaupunkirakenne ruokkii yksityisautoilua. Maakuntien heikosti toimiva joukkoliikenne ei ole luonnonlaki, vaan tietoisen alue- ja kaavoituspolitiikan tulosta, ja nyt tämä suunta voidaan kääntää. Kodit, kaupat ja työpaikat on kaavoitettava lähekkäin, hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen on tärkeintä kaikkein suurimmissa kaupungeissa. Myös Etelä-Savossa tulemme kuitenkin tulevina vuosikymmeninä iloitsemaan siitä, että keskitämme uuden vähittäiskaupan ja asumisen rakennushankkeet sinne, missä ihmiset ja palvelut ovat jo valmiiksi lähellä.

Valtion liikenneinvestoinnit tulee suunnata raideliikenteeseen. Juna on ympäristöystävällinen kulkuneuvo, jonka käyttämisestä voidaan tehdä helppoa, halpaa ja houkuttelevaa. Nykyiset ongelmat junaliikenteessä johtuvat paljolti rataverkon kehittämisen ja kunnostamisen laiminlyömisestä. Koko Suomen junayhteyksiä parantava pääkaupungin Pisara-rata tulee rakentaa heti, ja tulevaisuudessa voimme tehdä totta myös Mikkelin ja Lahden välisestä oikoradasta. Liikenteen sujuvuutta tulee erityisesti suurissa kaupungeissa parantaa ruuhka- ja tieliikennemaksujen avulla. Hyvien raideyhteyksien rinnalla lentokenttien ylläpito on rahanhukkaa.

Veli Liikanen
pyöräilijä, nuorisotutkija, ympäristöaktivisti ja kansanedustajaehdokas Etelä-Savossa

1 Comment

  • Mari sanoo:

    Hyvä Veli! Juurikin näin. Paljon tsemppiä vaalikampanjaan, ja onnittelut jo saavutetusta vaalivoitosta – nuorissahan on tunnetusti tulevaisuus! 🙂