fbpx
rintanappeja

Kaupunginvaltuusto 6.5.: torin pysäköinti, kaavoja ja Nuijamiestenkadun rakennusoikeus

Tänään kaupunginvaltuuston listalla on mm. torin pintaparkki -valtuustoaloitteen käsittely, Tenholankadun ja Kallioniemen kaavat, Nuijamiestenkadun rakennusoikeus ja talouskatsaus.

Torin pintaparkkiasian pitäisi olla selvä: pintaparkit torin päälle eivät varmaankaan saa valtuuston tukea, ja hyvä niin. Vaihtoehtoisia parkkiratkaisuja tultaneen selvittämään pikavauhtia, ja näistä varmaankin käydään keskustelua valtuustossa. Omasta mielestäni torin suurimmat ongelmat ja mahdollisuudet ovat muualla kuin pysäköinnissä, ja huomio kannattaisikin suunnata torin muihin vetovoimatekijöihin.

Nuijamiestenkadun alun kerrostalon toteutuminen betoniversiona haetun puurakenteisen sijasta on iso pettymys. Kuten lehdissä on kuvattu, tarjouskilpailu järjestettiin laatukilpailuna siten, että rakennusoikeuden hinta oli kiinnitetty ennakkoon. Ymmärtääkseni tarjouspyyntö oli pisteytetty siten puuta suosivasti, että mikä tahansa asiallinen puurakenteisen talon tarjous olisi voittanut betoniset kilpakumppanit. Puutalotarjouksia ei kuitenkaan saatu. On epäselvää, saataisiinko niitä uudellakaan yrittämällä, jos asia palautettaisiin uuteen tarjouskilpailuun. Rakennusoikeudesta saatava hinta on kuulemma tässä kohdallaan. Pidin viikko sitten kaupunginhallituksessa pari puheenvuoroa siitä, että puurakentamisen edistämistä on sitkeästi jatkettava. Viestiä pitää lähettää selkeästi ja ajoissa rakentajien suuntaan, ja tarvittaessa puurakentaminen on kirjattava vaikka kaavamääräyksiin, jos markkinat eivät muuten tunnu heräävän. Sopivia puurakentamisen kohteita löytyy varmasti tulevilta kaavapaikoilta.

Nyt hyväksyttävänä olevat kaavat ovat käsitykseni mukaan ihan hyvällä mallilla.

Talouskatsauksessa on ikäviä lukuja: ensimmäisen neljänneksen ennuste osoittaa 5 miljoonan euron alijäämään. Esitimme Vihreiden voimin syksyn budjettikokouksessa veroprosentin nostoa 0,5 prosenttiyksikön verran toteutunutta veroprosenttia korkeammaksi, mikä olisi lisännyt tuloja noin 4 miljoonaa. Tämä talouskatsauksen perusteella näyttää siltä, että korotusesityksemme oli varsin perusteltu.

Rumat talousluvut liittyvät Mikkelissäkin suoraan niihin syihin, miksi tarvitsisimme selvälinjaista ja isoihin ongelmiin puuttuvaa sote-uudistusta. Vihreiden linjat uudistuksen suhteen ovat selkeät, joten toivotan onnea ja voimia sote-työryhmissä puurtaville puoluetovereille.

 

Mikkelin kaupunki Kokouskutsu

Kaupunginvaltuusto 5 / 2013

Aika 06.05.2013 maanantai klo 18.00

Paikka Kaupungintalo, kaupunginvaltuuston istuntosali

1 / 65 § Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
2 / 66 § Pöytäkirjan tarkastus
3 / 67 § Kaupunginvaltuuston ja -hallituksen kokousaikataulu 12.8.-16.12.2013
4 / 68 § Valtuustoaloite liikunta- ja urheiluseurojen sekä koulujen yhteisistä liikuntavälineistä
5 / 69 § Valtuustoaloite – Mikkelin torille on järjestettävä toriasiakkaille 20 pysäköintipaikkaa
6 / 70 § Valtuustoaloite aluejohtokuntien valitsemisesta
7 / 71 § Luettelo valtuustoaloitteista, joita ei ole käsitelty 31.12.2012 mennessä
8 / 72 § Mikkelin kaupungin 2. kaupunginosan (Maunuksela) korttelin 11 tontin 1115 ja katualueen asemakaavan muutos. Tenholankatu 10
9 / 73 § Yöveden ja Louhiveden alueen rantaosayleiskaavan muutos (ns. Kallioniemen alue), Ristiinan kunta (696) -> Mikkelin kaupunki 1.1.2013 (491), Toijalan kylä (461) -> (561), Päivärinne 1:27 (osa), Kallioniemi 1:29
10 / 74 § Nuijamiestenkatu 3-5 rakennusoikeus / tontin 491-5-10-1 luovuttaminen / FH Invest Oy
11 / 75 § Kaupunkiseutujen yhteiseen joukkoliikenteen lippu- ja maksatusjärjestelmään liittyminen – Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n perustaminen
12 / 76 § Talouden seuranta 1.1.2013-3.3.2013 ja tasapainottaminen
13 / 77 § Ristiinan aluejohtokunnan jäsenten valinta

https://webdom.mikkeli.fi/kunnari/internet_mikkeli.nsf/Toimielin?OpenView&Cat=Kaupunginvaltuusto&Tit=Kaupunginvaltuusto